dividerآرشیو اخبارdividerگفتگوی اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد با ظاهر رستمی مدیرعامل شرکت نساجی هلال ایران
گفتگوی اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد با ظاهر رستمی مدیرعامل شرکت نساجی هلال ایران
گفتگوی اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد با ظاهر رستمی مدیرعامل شرکت نساجی هلال ایران

در ادامه بررسی مشکلات و چالش های پیش روی صنعت نساجی ایران افشین اُروس خانی خبرنگار پایگاه خبری دانستنی آنلاین ، ضمن بازدید از خطوط تولید و مونتاژ و نمایشگاه دائمی، با مهندس ظاهر رستمی مدیرعامل شرکت نساجی هلال ایران، به گفتگو پرداخته است که مشروح این گفتگو و گزارش تصویری آن را در دو بخش ارائه می کنیم.

مهندس ظاهر رستمی مدیرعامل شرکت نساجی هلال ایران در کارنامه خدمات ۳۲ ساله خود،  عناوین دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ایران، عضویت در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری هلال احمر و مدیرعامل شرکت بازرگانی و نیز مدیرکلی بهزیستی استان تهران را ثبت کرده است.

در ابتدای گفتگو تمایل داریم ما را با پیشینه شرکت نساجی هلال ایران بیشتر آشنا کنید.
این شرکت با بیش از ۵۰ سال سابقه با عناوین و اسامی مختلف با شماره ثبت ۵۹۴۲ فعالیت داشته و در سال ۱۳۷۳ پس از خرید صد در صد سهام توسط جمعیت هلال احمر نام شرکت به شرکت صنایع نساجی هلال ایران تغییر یافته است . علاوه بر شعبه تهران دارای شعبه خوانسار در اصفهان می باشد.
در این شرکت ۲۸۰ نفر در ۱۳ سالن با مساحت ۵۳۰۰۰ متر مربع اشتغال به کار دارند.
با وجود بدهی کلان و عدم کیفیت تولیدات و نداشتن قدرت نقدینگی و رقابت در بازار تا سال ۹۴ که بنده به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شدم با تلاش های صورت گرفته به لطف الهی امروز شرکت نه تنها بدهی ندارد بلکه نسبت به بازه زمانی ۱۰ ساله قبل ۴۰ درصد و نسبت به ۹۵-۹۶، ۶۰ درصد افزایش تولید در کنار ارتقاء کیفیت داشته ایم و در بسیاری از محصولات نیز حتی شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم.
با توجه به فعالیت های گسترده شرکت نساجی هلال ایران در خصوص ماموریت های شرکت بیشتر توضیح بدهید.
ماموریت شرکت ما تامین اقلام اضطراری جمعیت هلال احمر و سازمان هایی همچون: نیروهای مسلح (ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی)، سازمان مدیریت بحران، استانداری ها و عموم مردم تعریف شده که مردم عزیز جهت تهیه اقلام مورد نیاز خود به تعاونی مصرف مستقر در محل شرکت و ۵ فروشگاه و نمایندگی در سطح کشور مراجعه می نمایند.
طبق ماده ۳ اساسنامه، موضوع فعالیت های شرکت عبارتند از :
الف : تولید انواع نخ ، پارچه ، پتو و به طور کلی هرنوع تولیدات نساجی و فروش محصولات تولید شده .
ب : خرید و فروش و واردات انواع مواد اولیه و ماشین آلات و لوازم یدکی مورد نیاز .
ج : هرگونه واردات و صادرات و معاملات بازرگانی مجاز .
د: تولید چادرامدادی ، چادرمسافرتی و سایر ملزومات امدادی .
هـ : فعالیت آزمایشگاه شرکت به عنوان آزمایشگاه مستقل در جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکتهای درخواست کننده آزمون .
بدین لحاظ شرکت نسبت به افزایش کیفیت و توان تولید محصولات خود در جهت بهینه نمودن بازار فروش تولیدات و افزایش درآمد از محل فعالیتهای جاری به منظور تامین هزینه ها و سوددهی ، برنامه ریزی نموده است .

با توجه به اینکه اشاره کردید که ۲۸۰ نفر پرسنل کارگری در این شرکت مشغول به فعالیت اند لطفا بفرمائید این پرسنل در چه بخش هایی اشتغال بکار دارند؟

۱- ستادی:
شامل واحدهای برنامه ریزی، طراحی مهندسی ، امور مالی، امور اداری، کنترل کیفیت، آزمایشگاهی، بازرگانی
۲- تولیدی:
شامل واحدهای چادردوزی، پتوبافی، ریسندگی، قیطان بافی، پوشاک، پل و پایه

چه فرآیندهایی برای تولید محصولات شرکت وجود دارد؟
۱- فرآیند تولید:
شامل دستگاه های بافنده، کوتینگ، چله کشی، PVC ، DUP ، PUY و خریداری نخ که با ۴۰ نفر نیروی مستقیم در شهرستان خوانسار مشغول به فعالیت می باشد.

۲- فرآیند مونتاژ و پتوبافی:
که ۲۴۰ نفر نیرو در بخش های پل و پایه، دوخت، و چاپ در جاده مخصوص تهران کرج اشتغال به کار دارند.

محصولات تولیدی شرکت نساجی هلال ایران به چند دسته تقسیم می شود؟

۱- چادر:
چادرهای امدادی در ابعاد ۴، ۶، ۸، ۱۲، ۲۴، ۵۰، ۸۰، ۲۴۰ متری
با ظرفیت تولیدی روزانه ۴۰۰ تخته ۱۲ متری و ۸۰۰ تخته ۸ متری
۲- پتو:
پتوهای نمدی یا سربازی
با ظرفیت تولیدی روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تخته ۲ نفره و تک نفره

۳- تهیه و تولید پوشاک، کوله پشتی، کیسه خواب، سرویس های بهداشتی صحرایی، کیف های آلومینیومی کمک های اولیه، کیف های کمری و

تا به امروز شرکت نساجی هلال ایران به چه افتخاراتی دست یافته است؟
اخذ گواهینامه ایزو ۲۰۰۰ – ۹۰۰۱ مدیریت کیفیت از موسسه DQS آلمان .
عضویت درانجمن مدیریت کیفیت ایران .
عضویت درانجمن تحقیق و توسعه (R&D) از وزارت صنایع و معادن .
عضویت درانجمن صنایع نساجی ایران .
اخذ مدرک IQNET از موسسه DQS آلمان .
نصب و اجرای سیستم های اطلاعاتی یکپارچه MIS .
عضویت در انجمن متخصصان ایران.
دریافت تندیس زرین رضایتمندی مشتریان ( D.N.W)
شرکت شما در راستای ارتقاء رضایتمندی مشتریان چه خط مشی و سیاست هایی را در پیش گرفته است؟
ارتقاء کیفیت، سرعت در تولید و قیمت مناسب ۳ رویکرد اصلی ما در خط مشی ترسیمی شرکت می باشد.
ما در حالی که قیمت اکثر محصولات مان نسبت به سال ۹۲ هیچ گونه افزایشی نداشته، با کیفیت بالاتری هم در حال عرضه است و نکته بارز آن ایرانی بودن مواد اولیه و فرآیند تولید می باشد.
تمامی محصولات ما با حداکثر ۵ % سود به دست مشتریان می رسد و در شرایطی است که مشابه خارجی آن تقریبا ۲ برابر قیمت محصولات شرکت ماست.
به عنوان مثال کوله پشتی مرغوب تولیدی این شرکت به قیمت ۱۳۰.۰۰۰ تومان عرضه می گردد که مشابه خارجی آن ۳۰۰.۰۰۰ تومان می باشد. نیز چادر هلال به قیمت ۷۰۰.۰۰۰ تومان عرضه می گردد که قیمت مشابه وارداتی آن ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد. در خصوص چادر راپال نیز همین طور میان قیمت عرضه ما و مشابه وارداتی آن اختلاف یک میلیون تومانی وجود دارد.
ضمنا ما در تولید “پارچه کوردرا” که تا سال ۹۵ وارداتی بوده است به خودکفایی رسیده ایم.
لازم بذکر است تمامی محصولات تولیدی این شرکت قابلیت تعویض و پیگیری دارد تا تمام حقوق مشتریان حفظ گردد.

آیا شما به عنوان مدیرعامل شرکت در زمینه ماموریت های اجتماعی مجموعه تحت مدیریت خود چشم اندازی ترسیم کرده و فعالیت هایی در این خصوص داشته اید؟
بله قطعا. شرکت ما با توجه به رسالت امدادی و کمک رسانی، در زمینه های عام المنفعه بیشترین حضور را داشته است. در جریان زلزله کرمانشاه، این کارخانه بصورت شبانه روزی در حوزه تولید، بارگیری، ارسال اقلام امدادی مناطق زلزله زده به ویژه چادر اسکان اضطراری، ست خواب، پتو، نایلون سنگری و کیف کمکهای اولیه فعال بوده به نحوی که در حداقل زمان ممکن توانست با همت نیروهای امدادی در تدارک فوری اسکان اضطراری اولیه زلزله زدگان گامهای موثر بر دارد. گفتنی است در ایام مذکور کارخانه صنایع نساجی هلال ایران محل مراجعه غالب اشخاص حقوقی و حقیقی که قصد خرید و اهدای اقلام امدادی برای کرمانشاه داشتند، بود و با آغوش باز و حداکثر مساعی پاسخگوی انتقال محبتهای بی دریغ مردم به آسیب دیدگان بود.
این شرکت در سنوات قبل در زلزله چین و بلایای طبیعی پاکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و همچنین آوارگان حملات تروریستی عراق و سوریه مقادیر معتنابهی چادر و پتو به این کشورها صادر نموده است که این روند حسب درخواست آنها قابل استمرار و تأمین می باشد.

در پایان گفتگو به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی نساجی چنانچه در خصوص چالش های تولید در کشورمان سخنی دارید بفرمائید.
بله سخن در این زمینه بسیار است. بنده به عنوان یکی از مدیران مملکت که در بخش های مختلف سابقه خدمتی دارم، همواره بر عقیده بوده ام که چالش های بخش اقتصاد و واحدهای تولیدی کشورمان به حوزه های زیر تقسیم می شود:
۱- عدم فرهنگ‌سازی موفق ونهادینه نشدن الگوی مصرف ایرانی اسلامی؛

سال هاست که جامعه ما با رویکرد مصرف گرایی و اسراف نتوانسته از منابع ملی به نحو شایسته بهره برداری و صیانت کند. ضعف در مدیریت و عدم فرهنگ سازی مصرف بهینه حوزه های بسیاری از سرمایه های میهنی همانند آب را به مخاطره انداخته است. امروزه همین رویکرد یعنی انتظار برای رسیدن به نقطه بحرانی و بعد مدیریت آن همانند نوسانات ویرانگر بازار ارز صدمات جبران ناپذیری به مملکت ما وارد نموده است.
۲- عدم به روزرسانی و اصلاح قوانین جاری کشور:
بسیاری از قوانین کشور همانند قوانین نظارت بر حقوق و دستمزد مدیران، قوانین گمرک، قوانین تولید و… نیازمند بازنگری و اصلاح جدی هستند چراکه متاسفانه در بسیاری از قوانین جاری کشور آینده نگری نشده و به صورت مقطعی و برای علاج لحظه ای چالش های کشور تدوین شده اند. همچنین قوانین بسیاری همچون حمایت از تولید کالای ایرانی فرآیندهای دقیق کارشناسی را نگذرانده و بهره مندی از نظرات صاحبان اندیشه و متخصصین و کارآفرینان و کارفرمایان را ندارد.
۳- چالش ها و موانع مالی در بخش تولید:
امروز سهم درآمد کشور از مالیات بخش تولید تنها ۷ % است که در راستای تشویق و حمایت واقعی از واحدهای تولیدی میتوان آن را کاهش داد. سود تسهیلات بانکی که انتظار می رفت ۲ الی ۴ درصد باشد، متاسفانه بیش از سود و درآمد حاصل از فعالیت های تولیدی شرکت هاست و عملا واحدهای تولیدی توان بازپرداخت تسهیلات با نرخ بهره بانکی جاری را ندارد و به همین دلیل با قاطعیت می توان گفت با رویه های جاری “سود در تولید نیست” و سرمایه گذاران رغبتی برای فعالیت در این بخش ندارند.
بنابراین “نجات واحدهای تولیدی از طلبکاران” رسالت بزرگی است که بر عهده سیاست گذاران و مدیران ارشد مملکت است. طلبکارانی همچون سازمان های مالیاتی، تامین اجتماعی، مالیات بر ارزش افزوده، اداره کار، بانک ها و…. می بایست حداکثر مساعدت و تعامل را با واحدهای تولیدی داشته باشند. البته قابل ذکر است شرکت نساجی هلال احمر به لطف خداوند با همت مدیران و کارکنان خود هیچگونه بدهی معوق به اداره کار، تامین اجتماعی و سازمان مالیات ندارد و تمام اهتمام خود را بر شفاف سازی امور مالی خود قرار داده است و این درحالی است که این شرکت به هیچ عنوان از بودجه دولتی بهره مند نیست.
۴- حمایت از کارفرما، سرمایه گذار، کارآفرین و پیمانکار در کنار حمایت از قشر کارگر:
همه ما قدردان زحمات خالصانه و دلسوزانه جامعه کارگری و این قشر زحمت کش جامعه هستیم. پیشرفت و توسعه کشور مرهون خدمات و کار شبانه روزی کارگران ما در تمامی واحدهای تولیدی و غیرتولیدی است. لیکن آنچه که در این میان مورد غفلت قرار گرفته حقوق پیمانکار، کارفرما، کارآفرین و سرمایه گذار و یکجانبه گری در حمایت از جامعه کارگری است.
اگر آنطور که شایسته است از حقوق این بخش از چرخه اقتصادی کشور حمایت نشود دیگر هیچ تمایلی برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی و اشتغال زایی وجود نخواهد داشت.
شایان ذکر است در شرکت نساجی هلال ایران حفظ شان و منزلت کارگر و پرهیز از هرگونه اجحاف در حق کارگر سرلوحه تمام امور قرار داشته و با تدبیر مدیران تا به امروز تمامی حقوق، مزایا، اضافه کار، کارانه و…. تمامی کارگران بدون وقفه پرداخت شده است.
۵- شعار زدگی در تصمیمات و سیاست گذاری ها:
در تمامی کشورهای توسعه یافته در کنار کار و همت مضاعف، نظارت و ارزیابی و شفاف سازی عملکرد سازمان های دولتی و غیردولتی جزو جدایی ناپذیر و کلیدی توسعه اقتصادی است که متاسفانه در کشور ما این رویکرد جای خود را به شعار و تشریفات سطحی و غیرموثر داده است. قابل توجه است که گاهی خود این شیوه نظارت و تصمیم سازی نه تنها موجب شفاف سازی نشده بلکه گره ای بر گره ها افزوده است.
۶- تحریم های خارجی به اندازه “خود تحریمی ها” موثر نیست
ما باید واقعیت ها را بپذیریم و تحریم های خارجی را به عنوان یک عنصر مخرب و موثر در چرخه اقتصادی کشور مورد توجه قرار دهیم. ولی همانطور که قبلا اشاره شد “خود تحریمی ها” و ایجاد موانع در کنار افزایش هزینه ها که در داخل خود کشور، خودمان بر خود تحمیل می کنیم به مراتب مخرب تر است. بسیاری از افزایش قیمت های اخیر در کالاهای ساخت داخل که به بهانه نوسانات نرخ ارز صورت گرفته کاملا بدون منطق و غیر منصفانه بوده و در نهایت آسیب آن متوجه مصرف کننده می باشد و نارضایتی عمومی را افزایش می دهد.
لازم بذکر است این واحد تولیدی در این تلاطم افزایش قیمت ها، نسبت به سالهای قبل نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه بسیاری از قیمت ها ثابت و حتی کاهش هم داشته اند که “حقوق مصرف کننده” کاملا رعایت و صیانت شده است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
آدرس : تهران - کیلومتر 18 جاده لشگری (مخصوص تهران کرج) جنب خیابان 65
تلفن : 2-44987640
فکس : 44986249
تلفن فروش : 7-44984002 داخلی 224 و  228 و 227
پست الکترونیک : info@helaliran.com
عضویت در خبرنامه
© تمامی حقوق برای شرکت طراحی سایت هلال ایران محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی آریانا داده پردازی متین